četvrtak, 22. veljače 2018.

Sport kao sredstvo estetkog vaspitanja





Sadržaje estetskog vaspitanja je naročito značajno utvrditi u školskom sportu koji je po svojoj prirodi i ciljevima omogućava lakše ostvarivanje estetskih zadataka nego što je to moguće u amaterskom, pogotovo u vrhunskom i profesionalnom sportu. U školskom sportu je, takođe, moguće afirmisati ličnosti koje postoje između sporta i umjetnosti, sportske i umjetničke predstave. Sa aspekta estetskog vaspitanja nameće se potreba da sadržaji u školskom sportu budu više obogaćeni igrom nego takmičenjem, da je prioritetnija njihova kvalitativna i ekspresivna, nego takmičarska i instrumentalna dimenzija. Posebno značenje za estetsko vaspitanje imaju sporske aktivnosti na svečanostima koje se upriličuju povodom školskih, državnih i drugih praznika. Upečatljive estetske sadržaje imaju i predstave otvaranja velikih sportskih takmičenja koja se posmatraju neposredno ili posredno. Ovakve predstave su izvor za uočavanje, emocionalno doživljavanje i vrednovanje estetskih sadržaja koji su indirektno povezani sa sportom.
Efekti estetskog sadržaja sporta i sportski predstava na ličnost zavise od struktu ličnosti, vrijednosti orjentacija i sposobnosti, kulture u kojoj živi i sl. Ispoljavanje agresivnosti, nervoze, nepoželjnih strasti, nastojanje da se postigne pobjeda po svaku cjenu itd., što su sve refleksije profesionalnog sporta, ne doprinose razvoju estetskih vrijednosti. Naprotiv, ove pojave ugrožavaju, potiskuju i stavljaju u drugi plan sve ono što je u vezi s estetskim sadržajem u sportu. Zato je u školskom sportu moguće i potrebno afirmisati estetske vrijednosti kao što su: lijepo tjelo, lijepo držanje, lijepi pokreti, lijepo sportsko ponašanje među takmičarima, razvijanje sposobnosti za procjenu estetskih sadržaja i sl. U školskom sportu treba snažnije naglasiti elemente igre, u kojoj se akteri "nasleđuju" estetskim sadržajima i na kraju i o tome zajednički raspravljaju. Na taj način se približava estetska vrijednost školskog sporta estetkoj snazi muzike, filma..., za kojima on, kako je već kazano, ni na koji način ne zaostaje. Težište organizacije procesa estetkog vaspitanja u školskom sportu treba da je usmjereno prema zapažanju njihovih estetskih vrijednosti uz aktivno sporsko angažovanje u njihovoj izgradnji.


Nema komentara:

Objavi komentar